50 років з дати сканування першого штрих-коду в супермаркеті 26 червня 1974 р
26.06.1974
Коли був використаний перший штрих-код в супермаркеті? Де було вперше використано штрих-код?
26 червня 1974 року в супермаркеті Marsh у місті Троя, (штат Огайо, США) вперше було продано товар шляхом сканування штрих-коду з товару сканером штрих-коду. Штрих-код було декодовано о 8:01 ранку.
Який був перший комерційний продукт, коли-небудь проданий за допомогою сканера штрих-кодів?
Першим продуктом, який було зчитано за допомогою штрих-коду UPC, була упаковка жувальної гумки Wrigley's Juicy Fruit. Вартість жуйки була 67 центів. Ця жувальна гумка зараз виставлена в Національному музеї американської історії Смітсонівського інституту, США.
Цікаво: Решта історії полягає в тому, що ціна жуйки була 69 центів, але, касовий апарат після сканування видав ціну 67 центів. Можна тільки уявити, що відчували техніки і керівництво магазину, яке спостерігало за подією, коли це сталося. На щастя, незабаром вони зрозуміли що «Марш» завжди давав знижку на цей товар 2 центи і POS система дала правильні ціни. Таким чином, перше сканування пройшло успішно! Клайд Доусон, який попросив відсканувати його гумку Wrigley, насправді не був клієнтом. Він був співробітником супермаркету Marsh.
Перед відкриттям, особливо в останню ніч, співробітники довго наносили етикетки з штрих-кодами на товари, які не мали кодів на упаковці, бо раніш не існувало такої процедури, як і організації GS1 (раніше EAN), де можна отримати унікальний штрих-код товару. Про те, як згенерувати/отримати штрих-код на товар, ми писали в іншій статті.
Перший сканер штрих-коду, яким відсканували товар в супермаркеті.
Супермаркет Marsh було обрано для тестування касових технологій різних корпорацій, у тому числі спільної системи від National Cash Register Corporation (NCR), яка мала виробництво неподалік, і Spectra-Physics. NCR надала прообраз сучасної POS-системи, комп’ютеризований касовий апарат NCR Model 255, тоді як Spectra-Physics виготовила сканер. В 2024 році компанія має назву Datalogic Scanning.
Цей сканер Spectra-Physics мав назву model A і спочатку цей клас зчитувачів називали сканером цін. Упаковка жувальної гумки Wrigley стала першою покупкою, зробленою за допомогою сканерів, які могли зчитувати новий єдиний код товару (UPC або штрих-код). Гелієво-неоновий лазер, встановлений у пристрої, проектував промінь на дзеркало, що оберталося, а потім проектував його крізь скляну пластину на верхній поверхні. Світло відбивалося від штрих-кода на упаковці та розпізнавалось діодом. Комп’ютеризований касовий апарат NCR зіставив сигнал від сканеру з інформацією в збереженій базі даних, щоб визначити, який продукт сканується.
Відомо про існування лише двох з цих оригінальних сканерів Model-A від Spectra-Physics. Один у штаб-квартирі Datalogic в Юджині, Орегон, США і інший знаходиться в Смітсонівському музеї в Вашингтоні, округ Колумбія, США.
Впровадження сканерів стало початком нової ери автоматизації покупок у супермаркетах. Після першої пачки жувальної гумки чорно-білі штрих-коди, які тепер добре відомі у всьому світі, допомагають відстежувати продажі мільярдів товарів.
Історія впровадження першого штрих-коду UPC в роздрібну торгівлю
Ми згадували в статті про історію винаходу штрих-коду коли був винайдений перший штрих-код, а саме що перший штрих-код був запатентований в 1952 році. Але пройшло ще два десятки років, щоб науковці вигадали нові технології сканування та нові символіки штрих-коду.
Для сканування спочатку впровадили складні системи з 500-ватними лампочками, що були складними та марнотратними через тепло, яке вони виробляли. Штрих-коди ними можна було зчитувати лише в одному напрямку. Пізніше стали використовувати гелієво-неонові лазери для підсвітлення штрих-кодів. Такі лазери можна було направляти за допомогою моторизованих рухомих дзеркал, які дозволяли швидко сканувати штрих-коди під різними кутами. Це було значне покращення у швидкості, точності та надійності. Це дозволяло сканеру зчитувати частково пошкоджені етикетки, оскільки рухомий лазер сканував непошкоджені ділянки.
Поєднання ринкового попиту та технологічного прогресу призвело до того, що у 1970 році керівники бакалійної промисловості погодилися, що їм потрібен штрих-код, який могли б сканувати роздрібні торговці, виробники і постачальники. Вони сформували спеціальний комітет із єдиного коду для товарів і попросили надати пропозиції.
Історія створення штрих-коду UPC
Серед інших George Laurer і його команда з компанії IBM представили код, що включав 30 чорних і 29 порожніх вертикальних ліній, які не розмазувалися. Його можна було сканувати за допомогою лазера у всіх напрямках, і він був невеликого розміру для розміщення на більшості продуктів. Використовуючи ширину між лініями та інтервали, символ передавав інформацію у 95 бітах даних за допомогою двійкового коду. Прототип системи сканування, який команда IBM розробила для презентації свого штрих-коду, вплинув на комісію з відбору символів і згодом допоміг переконати в його практичності.
То ж 1 квітня 1973 року штрих-код UPC (Універсальний товарний код) був офіційно запатентований, з кількома невеликими змінами до оригінального дизайну Джорджа Лорера.
Компанія IBM стала одним із перших постачальників, які випустили на ринок повний касовий набір для автоматизації продажу в магазині, що зараз називають POS система. Її IBM 3660 Supermarket System включала POS-термінал, сканер штрих-коду і торговий термінал, який підключався до серверу.
Проблеми при впровадженні штрих-коду UPC в роздрібній торгівлі
Впровадження штрих-кодування не обійшлося без скептиків на початку.
- Покупці ставили під сумнів точність цін
- Профспілки були стурбовані тим, що машини залишають людей без роботи.
- Роздрібні торговці та виробники не хотіли інвестувати в етикетки для товарів, на упаковці яких не було штрих-коду.
- Люди боялись що за допомогою штрих-кодів «великий брат» буде слідкувати за ними.
Цікаво: Впровадження штрих-коду було сприйнято з критикою та скептицизмом з боку прихильників теорії змови, які вважали штрих-коди інтрузивною технологією стеження, а також з боку деяких християн, які керувались книгою «The New Money System 666» Мері Стюарт Рельф яка заявляла, що коди приховують число 666, що представляє « Число звіра». Телеведучий Філ Донахью назвав штрих-коди «корпоративною змовою проти споживачів».
Проте роздрібні магазини змусили виробників і постачальників почати використовувати штрих-коди. І переваги поступово стали очевидними. Роздрібні продавці отримали змогу стежити за запасами, а черги на касах почали рухатися набагато швидше.
Джерела:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wrigley_Company
https://www.si.edu/object/wrigleys-juicy-fruit-chewing-gum:nmah_1345835
https://www.ibm.com/history/point-of-sale
https://americanhistory.si.edu/collections/nmah_892778
https://www.ibm.com/history/upc
https://en.wikipedia.org/wiki/Barcode
https://es.wikipedia.org/wiki/Mary_Stewart_Relfe
https://en.wikipedia.org/wiki/NCR_Voyix
https://www.datalogic.com/upload/pdf/articoli/conception-of-an-industry.pdf.pdf